utorak, 29. studenoga 2011.

Ponekad je dvoje nedovoljno

U filmu Troje njemačkog redatelja Toma Tykwera pratimo ljubavni, iako ne bračni, par koji na pragu srednjih godina prolazi kroz krizu shvaćajući da je mladost iza njih i da polako postaju kao i svaki drugi par koji je komoditet stavio ispred nepredvidljivosti i znatiželje. Hanna i Simon životare u začaranom krugu obveza i (ispraznih) rituala gubeći interes za svijet oko sebe, i ta je letargija na neki paradoksalan način ono što ih drži zajedno.

Adam je na neki način karika koja nedostaje, slobodni duh koji ne priznaje nikakve determinizme i (nametnute) imperative, onaj koji istodobno i spaja i razdvaja, unosi djelić svježe energije u njihovu učmalu zajednicu, odbija uzimati stvari zdravo za gotovo i živi svoju svakodnevicu lišen straha od (malo)građanske osude.

Tykwerova misao bliska je Bertoluccijevim pokušajima konstruiranja sličnih utopijskih varijanti, ali bez njegove potrebe za tragedijom. Ide i korak dalje pa preispituje ne samo društvene norme i mladenački poriv za širenjem granica već i biološku sliku ljubavnog para sačinjenog od dvije (više-manje) komplementarne jedinke, a koja bi prema njemu mogla biti tek simbolička struktura koju smo prihvatili kao nešto toliko prirodno da jednostavno nismo sposobni razmišljati onkraj nje.

Redatelj kadrove nerijetko ostavlja nedovršenima, snažno intervenirajući u cjelinu, katkad razigrano nižući fragmente, katkad dijeleći ekran na dva ili tri manja s ciljem pojačavanja unutarnarativnih antagonizama. U samom središtu filma Troje leži problematika otuđenja, straha od samoće, (post)modernog individualizma, koji je više tamnica nego oslobađajući faktor, a ponajviše od svega provlači se motiv prolaznosti, i potreba da se iskoristi vrijeme koje je preostalo.


Tykwerov filmovi sjajna je romantična drama inteligentnih dijaloga i zanimljivih živopisnih likova u stalnom ratu s tabuima i očekivanjima većine, a odiše nekom nesputanom životnom radošću. Lišen cinizma i patetike, Troje je jedan od ponajboljih uradaka na danu tematiku i svakako jedan od najuspjelijih naslova europske produkcije protekle godine.

Nema komentara:

Objavi komentar